Liga mistrů

Finance za Ligu mistrů pro Slavii

Všiml jsem si v diskuzích kontroverze ohledně peněz, které Slavia získá v LM. Proto jsem se rozhodl sepsat, jak je to s příjmy, tj. kolik dostaneme a jak to všechno vůbec funguje.

Rozdělení financí v LM funguje následujícím způsobem:
V předkolech LM platí, že je na klubech, aby si samy zajistily své příjmy ať už prodejem televizních práv nebo jiným způsobem. Naproti tomu pro úspěšné kluby, které se prodraly do základní skupiny LM organizuje a rozděluje příjmy UEFA. Celkové příjmy pro účastníky základní skupiny LM jsou složeny z příjmů za televizní práva a reklamy a z tzv nových médií. Novými médii se rozumí internet, vysílání do mobilu apod. Celkové příjmy se rozdělí různým poměrem mezi kluby a samotnou UEFU. V loňském roce kluby dostaly zhruba 580 mil. EUR a UEFA si přišla na 175 mil. EUR Samotná UEFA peníze z LM používá na financování různých soutěží mladistvých, na úhradu vlastních nákladů a dále na platbu solidarity. Platba solidarity znamená příjem pro všechny asociace, ze kterých se UEFA skládá s tím, že úspěšné a silné asociace dostávají obvykle méně peněz než ty malé a méně úspěšné.

Možnost vydělku pro kluby vypadal následovně:
- bonus za postup do základní skupiny LM 2 mil. EUR
- příjem za účast v základní skupině LM 6 zápasů x 0,4 mil. EUR = 2,4 mil. EUR
- bonus za vítězství 0,6 mil. EUR za zápas, za remízu 0,3 mil. EUR za zápas
- bonus za postup do osmifinále 2,2 mil. EUR
- bonus za postup do čtvrtfinále 2,5 mil. EUR
- bonus za postup do semifinále 3 mil. EUR
- bonus pro poraženého finalistu 4 mil. EUR
- bonus pro vítěze 7 mil. EUR
- jako poslední třešnička na dortu dostávají kluby prostředky za market pool

Market pool představuje podíl z příjmu z národního televizního trhu. Zjednodušeně řečeno, českým klubům se vrací část toho, co zaplatila za práva Česká televize, francouzské kluby dostávají část z toho, co zaplatila TF1 a CANAL+ apod. Vyspělý anglický a italský televizní trh zajistí týmům výrazný příjem, např. ve čtvrtfinále vypadnuvší Inter si přišel na nejvyšší částku za market pool necelých 20 mil. EUR. Celkový příjem vítěze LM AC Milan dosáhl za účast, bonusy i market pool 39,6 mil. EUR. Nejlepším příkladem málo vyspělého televizního trhu je Česká republika. V sezóně 2004/2005 si Sparta přišla z market poolu na 114 tis. EUR.

Televizní diváci v Anglii, Španělsku, Francii, Itálii a Německu tak v jistém smyslu budou sponzorovat českého účastníka LM, jímž je letos Slavia.

Na kolik si Slavia v LM přijde?
Nepočítaje v to, co si Slavia vydělala nebo nevydělala v předkolech, se tak dá minimální příjem Slavie odhadovat na 4,55 mil. EUR. To je minimální odhadovaná částka skládající se z 2 mil EUR za postup, 2,4 mil. EUR za účast a 150 tis. EUR za market pool. V případě, že by Slavia jednou zvítězila a dvakrát remizovala, může získat dalších 1,2 mil. EUR, celkem tedy 5,75 mil. EUR. Při teoretickém vítězství ve všech zápasech LM by ovšem příjem Slavie mohl dosáhnout 22,85 mil. Kč. I tak by ale vítěz LM Slavia nebyl nejúspěšnějším klubem z hlediska příjmů. Slavia by byla spíše někde v horní polovině v důsledku slabého českého market poolu. Přesné čásky, které se budou rozdělovat, budou známé až po skončení současného ročníku LM.

P.S.: Výpočty jsem provedl na loňské sezóně.

Poznámka:
Kluby veškeré příjmy od UEFA dostávají až po skončení soutěžního ročníku! Slavia si tedy na slušný příjem přijde za poměrně dlouhou dobu. S finanční částkou však můžeme počítat, proto si klub může třeba pořídit úvěr, ale musí počítat s úroky.

Komentáře (35)

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    (host)     před 17 lety 07.09.2007 15:04 |  
    0 0

    Díky. Stručné, přesné, věcné. Supr uděláno.

    • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

      (host)     před 17 lety 11.09.2007 11:27 |  
      0 0

      Podle mě je tam chyba, mělo by tam být 22,85 mil EUR a ne Kč.

  2. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    (host)     před 17 lety 07.09.2007 15:13 |  
    0 0

    článek nic moc

    • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

      (host)     před 17 lety 07.09.2007 16:51 |  
      0 0

      Ty nic moc

    • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

      (host)     před 17 lety 07.09.2007 20:46 |  
      0 0

      Jasně, chybí tam nějaká fotka a animace, co? Nechápu co bys chtěl víc po VÝPOČTECH zisku z LM.... naopak to bylo precizně a kvalitně uděláno. Chválím... Veverák

  3. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    jarmik     před 17 lety 07.09.2007 15:23 |  
    0 0

    Super objasnění, ale zapomněl jsi na příjmy ze vstupného, což bude odhadem, vyprodáme-li všechny zápasy, kolem 40 milionů.

    • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

      (host)     před 17 lety 07.09.2007 21:40 |  
      0 0

      40 mega? to by lístek musel bejt skoro za litr minimálně.....asi si to motáš, ale hrajem 3 zápasy doma. Sice jsem byl odjakživa na matiku blbej, ale 17.000 x 500 (řekněme průměrná cena) x 3=25.500.000

      • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

        (host)     před 17 lety 07.09.2007 21:54 |  
        0 0

        Prumerna cena bude vyssi nez 500Kc takze pocitej vic. Realne si myslim muzem dostat lehce pres 30mega pokud bude vyprodano.

        • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

          (host)     před 17 lety 08.09.2007 10:34 |  
          0 0

          A jeste zapominate na DPH, ktery nam taky neco odkroji

          • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

            Jakubisko     před 17 lety 08.09.2007 19:19 |  
            0 0

            na vstupenky je dph jen 5%, takže to nás už moc neskrouhne...

      • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

        (host)     před 17 lety 07.09.2007 22:06 |  
        0 0

        s těma 30 souhlasim, to by se dalo, ale 40 je už utopie, taky se nesmi počítat celkovejch 17000 protože tam bude víc míst pro VIP než bylo na předkole

  4. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    knl66 (přítel SN)     před 17 lety 07.09.2007 15:24 |  
    0 0

    Děkuji za článek, systematicky a jasně zpracovaný....
    Snad budem konečně bohatííííííííííííííííííííí!!!!!!! (Bohatí myslím finančně, bohatí zážitky a pozitivními emocemi jsme v poslední době zaplaťpámbů dost a doufám, že to dlouho vydrží :-) )

  5. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    jack09     před 17 lety 07.09.2007 15:26 |  
    0 0

    a jeste penize od sponzoru, jak od novych tak urcite i stavajici neco prihodi navic :)

  6. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    (host)     před 17 lety 07.09.2007 16:03 |  
    0 0

    čus, vím že to nemá s tématem moc společnýho, ale nemám teď možnost se chodit dívat na stavbu, jestli můžete, přidávejte prosíííííííím víc fotek - je to teď ještě víc zajímavý s tou střechou.. díkes

  7. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    (host)     před 17 lety 07.09.2007 16:25 |  
    0 0

    Jedniny prachy "hned" dostane Slavia jen od sponzoru, od fortuny uz ma treba ted jistych 20mil.kc.

    • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

      (host)     před 17 lety 07.09.2007 16:26 |  
      0 0

      20 milionu??? To je neuveritelne hodne

      • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

        (host)     před 17 lety 07.09.2007 16:32 |  
        0 0

        Bohuzel ani ne , sponzor Staui dava udajne skoro dvojnasobnej honorar.

        • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

          (host)     před 17 lety 07.09.2007 16:40 |  
          0 0

          Ale Steaua je jaksi z hlediska financí na trochu jiné (vyšší) úrovni.

          • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

            (host)     před 17 lety 07.09.2007 16:52 |  
            0 0

            Má asi trojnásobnej rozpočet...

            • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

              (host)     před 17 lety 07.09.2007 20:12 |  
              0 0

              Jo tak na to se budete vymlouvat az vas 19. sfoukne jak svicku?? hehe

              • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

                (host)     před 17 lety 07.09.2007 21:32 |  
                0 0

                HAhahaahahaha - di si radši koupit lístky na Odense!

      • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

        TKutnik (přítel SN)     před 17 lety 08.09.2007 10:05 |  
        0 0

        20 mega? Ty ses zbláznil ne? To nedá ani Fortuna prosimtě, kdes to sebral?

        • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

          (host)     před 17 lety 09.09.2007 02:12 |  
          0 0

          No je to tak. Jiri

          • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

            Ravik     před 17 lety 09.09.2007 14:13 |  
            0 0

            Dost trapný schovávat se za Jiriho. Ten tu o vikendu nebyva a i když připouštim, že občas má kontroverzní názory tak takovouto blbost by neřekl. 20 mega??? cha cha

            • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

              (host)     před 17 lety 09.09.2007 15:49 |  
              0 0

              Ver si cemu chces maly pepiku...

            • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

              (host)     před 17 lety 09.09.2007 15:50 |  
              0 0

              Kdo je Jiri bez vykendu ? btw. uz mas sbalenou tasku do skoly ?!!

  8. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    (host)     před 17 lety 07.09.2007 16:30 |  
    0 0

    No jeste tam chybej penize od nasich sponzoru a vstupny z Lm coz taky neni zanedbatelny 20-30melounu.

  9. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    (host)     před 17 lety 07.09.2007 23:00 |  
    0 0

    Konečně mám dobrou náladu, Slavia je LM, STADIÓNEK BUDE TAKY. Místo velkého počítání, uvažuji spíš o fotbalových výkonech. O trenéru Jarolímovi, jak dokázal prosadit třeba neznámého Dřížďala, on se mu odměnil na výbornou.
    anonymní Elcipro

  10. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    slavistajiri     před 17 lety 08.09.2007 09:34 |  
    0 0

    Ten market pool mě připadá strašně malej. Přece by sme neměli mít podíl jen na čekej televizy ale částečně i od televizí co budou vysílat naše zápasy ze strahova ne?

    • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

      (host)     před 17 lety 08.09.2007 11:46 |  
      0 0

      Podrobnosti najdes v UEFA Financial Report 2005/06 http://www.uefa.com/newsfiles/502225.pdf
      Sparta 204, Artmedia 198, Arsenal 29999.
      Takze Arsenal mel 147x vetsi Market Pool nez Sparta... Cisla jsou v tisicich CHF, takze u Sparty to bylo 125 000 EUR.
      Spise mne zaujal dokument http://www.uefa.com/newsfiles/405652.pdf , kde je provisional date of payment pro starting a match bonus 7 rijen a pote datumy pro jednotlive premie. Takze penize by mely prijit na podzim.

      • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

        (host)     před 17 lety 08.09.2007 13:48 |  
        0 0

        Chte nechte bych s Vami take polemizoval o terminech vyplat jednotlivych premii, ty totiz nejdou soucasne , ale jsou rozdeleny jak jste spravne napsali to nekolika polozek , ktere prichazi postupne, jinymi slovy neni vyplacvena premie vzdy najednou,jina vec jsou ovsem penize ze vstupneho, tady bych Vas poopravil, hodne bude zalezet na zpusobu prodeje jednotlivych zapasu, moc nechapu proc nechceme prodavat tzv. balicky, ktere by nam prinesly jistotu prijmu i v dalsich utkanich, kde by se teoreticky nemuselo jiz o nic hrat, dalsi casti jsou vstupy sponzoru, kteri maji nastaveny tzv bonus system za uhrane vysledky a samozrejme i premie od Fortuny , ale to jiste nejsou vsechny prijmy, samozrejme lze pocitat s prijmy upominkovych predmetu a pod. Bohuzel to nejsou jen prijmy, liga mistru stoji i nemale prostredky z nichz asi nejvyssi v nasem pripade bude pronajem a priprava prostor , zhruba pul milionu, dale nesmime zapomenout na repre vydaje a tzv propovozni vydaje asi 750 tisic, proste jeden zapas klub bude stat doma minimalne 1.5 mil. korun, dale nezapomente na pokuty a premie pro hrace asi 30 procent cisteho zisku . Proste musime videt i tu druhou stranu , ktera bude mit i dalsi naklady na zapasy venku/ nemluvim o cestovnem a ubytovani/. Takze je potreba videt i tuto stranu. Jiri

        • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

          (host)     před 17 lety 08.09.2007 13:55 |  
          0 0

          jeste malickost ani prava na zapasy vysilane medii, ani vytezek z reklam na stadionu neni Slavie, ze zapasu lze bezplatne na zaklade platne akreditace porizovat jen zpravodajske soty a pod. soucasti toho baliku,o kterem pise redakce a jeste poznamecka , je potreba neopakovat vniknuti divaku na stadion , bylo by zcela jiste uzavreni a to minimalne na 2 zapasy. Jiri

          • Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

            Jakubisko     před 17 lety 08.09.2007 19:22 |  
            0 0

            ano, vniknutí diváků na stadion se opravdu nesmí opakovat :D :D

  11. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    Jacobs     před 17 lety 09.09.2007 12:48 |  
    0 0

    Dobry clanek- konecne po spouste spekulacich vim na kolik si prijdeme tim ze jsme letos tak uspesni

  12. Re: Finance za Ligu mistrů pro Slavii

    TomsS     před 17 lety 10.09.2007 09:57 |  
    0 0

    Fajn článek, literárně sice nic moc, protože samo téma je syrově materialistické, ale obsahově výborný.