Evropská liga

Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

S renomovaným německým celkem Bayer 04 Leverkusen se Slavia utká v druhém kole skupiny C Evropské ligy. Po nepřesvědčivých výkonech a neuspokojivých výsledcích v předchozích pohárových utkáních se naskýtá šance na nápravu. Jediná otázka je: jsou toho nyní Sešívaní vůbec schopni?  

 

Vznik Leverkusenu

Leverkusen. Město, kde se všechno točí okolo chemie – a fotbalu. V polovině 19. století byste ale hledali na mapě osídlení tohoto jména marně. Najít by šla pouze vesnice Wiesdorf, rurální osada, ovšem nikterak významná. Teprve s rozšířením průmyslové revoluce v 2. polovině 19. století se z doposud zemědělsky založeného Porýní stalo jedno z hospodářsky nejvýznamnějších míst v rodícím se Německu. V roce 1860 založil Wiesdorfský rodák Carl Leverkus poblíž vesnice továrnu na barvivo. Továrna prospívala, podnik stavěl nové a nové domy pro své zaměstnance a pro celé nové firemní sídliště se vžil název Leverkusen.

 

Bayer na scéně

V roce 1891 koupil nyní již velkopodnik a gigant v průmyslu, společnost Bayer, pojmenovaná po svém zakladateli Friedrichu Bayerovi. Po dvaceti letech přesunul své sídlo právě do Wiesdorfu, který nabízel větší potenciál k expanzi chemického průmyslu. Bayer, v té době již světově uznávaný výrobce léčiv, ještě před nástupem 20. století zaregistroval na trhu např. Aspirin a další, dodnes známé léky. Ale také třeba Heroin, v té době komercializovaný firmou jako lék proti kašli a TBC. V roce 1925 se Bayer sloučil s dalšími německými chemičkami do později nechvalně známého konglomerátu IG Farben. Ale ještě před skvrnou 2. světové války se v roce 1930 souměstí okolo Wiesdorfu sloučilo nejen fyzicky, ale i formálně. Nové město bylo pojmenováno po slavném rodákovi – Leverkusen.

Během 2. světové války působil IG Farben jako producent nechvalně známého plynu Cyklon B, také se ale podílel na nelidských pokusech v koncentračním táboře Monowitz (také Auschwitz III). Stovky (nejen) židovských žen zde zahynuly během pokusů na lidech, které měl na svědomí mj. Fritz ter Meer, ředitel IG Farben a člen NSDAP. Ten měl na starost operaci firmy v táboře Monowitz. Po válce byl odsouzen k sedmi letům odnětí svobody za válečné zločiny během norimberských procesů v roce 1948. Byl propuštěn o dva roky později, a v roce 1956 se vrátil do dozorčí rady Bayeru, který přežil rozpuštění IG Farben jako jedna ze tří dalších chemiček.

I přes obří skvrnu v podobě zapojení do nacistické mašinérie má Bayer na kontě také mnoho vynalezených léků a prostředků, které jsou zařazeny mezi základní léčiva podle WHO, a díky kterým je lidský život na mnoha místech planety objektivně delší a kvalitnější. Korporátní gigant Bayer dnes zaměstnává přes sto tisíc zaměstnanců nejen v Evropě, a s obratem 43,5 bilionu EUR je jednou z největších farmaceutických a chemických společností na světě.

 

Fotbal v Leverkusenu

Nejstarší německý klub je berlínský amatérský oddíl BFC Germania 1888, na přelomu století už existoval sportovní oddíl zahrnující i kopanou snad v každém velkém městě. V roce 1903 podepsalo na 170 zaměstnanců Bayeru žádost o založení sportovního oddílu pro pracující třídu a firma jim vyhověla. V červnu následujícího roku byl založen sportovní oddíl TuS Bayer 04 Leverkusen, v rámci něhož byl vytvořen přímo fotbalový oddíl v roce 1907. Po odchodu atletické složky sportovního klubu v roce 1928 se oddíl čítající kolektivní sporty přejmenoval na Sportvereinigung Bayer 04 Leverkusen. Ten má dodnes v Německu přezdívku Die Werkself (volně přeloženo jako „Tovární tým“ nebo „Pracující“), na kterou jsou dodnes fanoušci hrdí.

Od té doby se firemní fotbalový klub pohyboval mezi třetí a druhou ligou, mezi roky 1951–1956 zvládl i pět sezon v nejvyšší západoněmecké soutěži Oberliga West, ze které opět sestoupil do lokální divize. V roce 1958 klub vystavěl nový fotbalový stadion, na kterém působí (po dvou zásadních rekonstrukcích) dodnes. Leverkusen se dokázal dostat do Oberligy ještě v roce 1961, jenže zde vydržel pouze rok a nedočkal se tak působení v premiérovém ročníku nově vznikající Bundesligy, která začala ročníkem 1963/1964. Poté se opět až do konce 70. let pohyboval na pomezí 2. a 3. nejvyšších soutěží.

 

Bundesliga a zlatá léta

V roce 1979 Bayer konečně vyhrál 2. Bundesligu, resp. její severní část, (2. Bundesliga se do roku 1981 hrála systémem jižní a severní divize), a postoupil do celonárodní Bundesligy, ze které už nikdy nespadl. Postupně se propracovával tabulkou výše, v roce 1985 si poprvé zahrál Pohár UEFA. Opravdu úspěšná doba ale nastala až v devadesátých letech.

Předznamenáním skvělé pětiletky byla výhra v německém poháru DFB-Pokal v roce 1993 nad Herthou Berlín. Ale přestože v klubu působila jména jako Rudi Völler nebo Ulf Kirsten, Bayer málem spadl do 2. Bundesligy na konci ročníku 1995/1996. To vedlo ke změně trenéra a překopání herní filozofie týmu. Nový kouč Christoph Daum dostal Leverkusen mezi špičku ligy. Takže rok poté, co Werkself téměř sestoupili, najednou skončili soutěž dva body za vítězným Bayernem.

Po úspěšné sezoně se Bayer pustil do nákupů, přivedl např. Brazilce Emersona z Gremia. O rok později zamířil do Leverkusenu Zé Roberto, který se nechytil v Realu Madrid a restartoval kariéru doma v Brazílii. A v letním přestupovém období 1999 zamířil do Leverkusenu mladý, nesmírně talentovaný ofenzivní záložník Michael Ballack z Kaiserslauternu. Přestože byl Bayer rok od roku papírově silnější, na bundesligový titul nikdy nedosáhl. Po nečekaném druhém místě v sezoně 1995/1996 totiž zvládli Werkself postupně 3. a dvě 2. příčky vicemistrů Německa.

 

Liga mistrů a širší špička Bundesligy

Před přelomem tisíciletí se fotbalový oddíl konečně odloučil od zbytku sportovního oddílu SV Bayer, profesionalizoval se jako společnost s ručením omezeným, a od té doby patří Bayer 04 Leverkusen Fußball GmbH 100% vlastníku, koncernu Bayer AG. Turbulentní rok skončil propuštěním veleúspěšný kouče Dauma po kokainové sezoně. A po stabilizačním roce k týmu přivedli nového trenéra Klause Toppmöllera.

Sezona 2001/2002 se stala nejúspěšnější v klubové historii. Jenže Bayer, do konce soutěže bojující o mistrovský talíř, nakonec skončil za Borussií Dortmund. Ve finále DFB Pokal prohrál s loňským vítězem Schalke 04. A chuť si tak mohl spravit jen ve finále Ligy mistrů v Glasgow, kam se prokousal skrz anglické giganty Liverpool a Manchester United. Jenže hvězdný Real Madrid v čele s Raúlem a Zidanem byl proti, a tak hráči Werkself opět dostali jen stříbrné medaile po prohře 1:2. V této době označili ostatní němečtí fanoušci Bayer jako „věčně druhé“. Nepřipomíná vám to něco?

Po veleúspěšné a přesto neúspěšné sezoně odešli do Bayernu dva nejlepší hráči týmu, Ballack a Zé Roberto. Leverkusen málem sestoupil, 15 místo bylo šokem. Nakonec se klub stabilizoval jako člen širší špičky Bundesligy. O titul bojoval ještě v sezoně 2010/2011 (2. místo) a 2012/2013 a 2015/2016 (3. místa). Pro pořádek ještě uveďme, že Werkself hrají na domácím stadionu BayArena s kapacitou 30 210 míst. Stánek, otevřený v roce 1958, prošel zásadní rekonstrukcí v letech 2007–2009 a hostil třeba zápasy ženského mistrovství světa v roce 2011.

Během nedávné historie Leverkusenem prošli kromě výše zmíněných takoví hráči, jako Dimitar Berbatov, Lúcio, Oliver Neuville, Arturo Vidal, Stefan Kießling nebo největší talent německého fotbalu posledních pár let Kai Harvetz.

 

Bayer v Evropě

V posledních deseti letech Werkself chyběli v pohárové Evropě jen jednou v sezoně 2017/2018. Šest účastí v Lize mistrů a pět v Evropské lize (dvě po vypadnutí z Ligy mistrů) je úspěch, o čem se může českým klubům jen zdát. Zvláště, pokud přidáme informaci, že Bayer pokaždé postoupil ze skupiny do jarních vyřazovacích kol.

Předloni vyhrál Bayer lehkou skupinu Evropské ligy nad Razgradem, Larnakou a Zürichem, aby vypadl hned v prvním vyřazovacím kole s Krasnodarem po remízách 1:1 a 0:0. Loni sice skončil ve skupině Ligy mistrů až třetí za Juventusem a Atléticem, ale v Evropské lize se prokousal až do čtvrtfinále přes jednoznačnou výhru s FC Porto (2:1, 3:1) a Rangers (1:0, 3:1). Teprve Inter vystavil Leverkusenu stopku domácí prohrou 1:2, načež se odveta již nehrála kvůli korona viru.

 

Česká stopa

Přestože je Leverkusen stálý účastník v pohárové Evropě, s českými soupeři se příliš nestřetává. Pro poslední souboj s Čechy musíme dojít až do roku 2007, kdy porazil v domácím utkání skupiny Poháru UEFA Spartu 1:0. Do Ligy mistrů se dostal na začátku sezony 2004/2005 přes Baník Ostrava (5:0 a 1:2). Dále v historii nalezneme už jen dvojutkání s Boby Brno v roce 1993 (2:0 a 3:0) a s Duklou Praha v roce 1986, která jej po výsledcích 1:1 a 0:0 vyřadila z tehdejšího 2. kola Poháru UEFA. Slavia má tedy šanci být teprve druhý český klub, který Bayer v Evropě porazí.

No a co Češi v dresu našeho soupeře? Leverkusen je oblíbená německá fotbalová adresa českých hráčů. V letech 1992–1995 zde působil Pavel Hapal, který za Leverkusen odehrál 115 zápasů a vstřelil 18 gólů. 14 utkání si připsal Martin Frýdek st. v sezoně 1997/1998. V sezoně 2002/2003 tu zkoušel štěstí „nový Rosický“ Jan Šimák, který se ovšem neprosadil. 23 zápasů zvládl Michal Papadopulos mezi roky 2005 a 2007. Nejvíc utkání v dresu Bayeru tak odehrál obránce Michal Kadlec, který v letech 2008–2013 nastoupil do 158 a dal 14 branek. V současnosti v Leverkusenu zkouší ustálit svou kariéru Patrik Schick, který si udělal jméno v Německu po úspěšné sezoně v RB Leipzig a Werkself na jeho přestup našli finance díky prodeji zázračného Kaie Harvetze do Chelsea.

 

Vedení klubu a trenér

Velmi profesionálně řízený klub spoléhá na management vedený dnes již šedesátiletým Rudi Völlerem. Ten v managementu působí už od ukončení své kariéry v roce 1996, s přestávkami strávenými na pozicích u německé reprezentace a v manažerském křesle AS Řím. Sportovní ředitel je taktéž bývalý hráč klubu Simon Rolfes.

Od prosince 2018 trénuje Leverkusen renomovaný nizozemský odborník Peter Bosz. Dlouholetý trenér nizozemských klubů Heracles Almelo nebo Vitesse šel v sezoně 2015/2016 zkusit štěstí do Maccabi Tel-Aviv, kde vydržel jen půlrok. Po ročním angažmá v Ajaxu v sezoně 2016/2017, kde o bod nevyhrál ligu, nastoupil jako manažer Borussie Dortmund. Jenže s průměrným ziskem 1,25 bodu na zápas byl po půlroce odvolán. Po ročních prázdninách po něm sáhl právě Leverkusen. Bosz je znám praktickým přístupem k týmu, ochotou pracovat s mladými hráči a především preferencí agresivně útočného stylu hry ovlivněného školou Johana Cruyffa. Právě tomu je připisován jeho neúspěch v Dortmundu, kdy mnoho sil věnovaných ideální podobě útoku nechávalo tým zranitelný při rychlých protiútocích. Jako ostatní současní špičkoví manažeři preferuje rozestavení 4-2-3-1, v poslední době ale s Leverkusenem nastupuje jen s jedním defenzivním záložníkem ve formátu 4-1-4-1, který přepíná do útočného 4-3-3.

 

Výsledky loni a letos

V loňské sezoně skončil Bayer na pátém místě Bundesligy, dva body za Borussií Mönchengladbach a tedy za šancí na Ligu mistrů. Tu ztratil až kolo před koncem prohrou venku s Herthou Berlín 2:0. V Evropě, jak už jsme zmínili, zvládl postoupit ze třetího místa ve skupině Ligy mistrů do jarních bojů Evropské ligy. Tady vybojoval čtvrtfinále, ve kterém mu po výhrách nad FC Porto a Rangers vystavil stopku milánský Inter.

Letos Leverkusen zatím drží 4. příčku Bundesligy po pouhých dvou výhrách a třech remízách, kterými soutěž odstartoval. Konkrétně šlo o zápasy venku s Wolfsburgem (0:0), doma s Lipskem (1:1) a venku se Stuttgartem (1:1). Poté přišly výhry venku s 1.FC Mainz (1:0) a doma proti Augsburgu (3:1). V domácím DFB-Pokalu vyřadili Werkself celek ze čtvrté ligy Norderstedt po jednoznačné výhře s hráči širší soupisky (7:0). A v jediném zápasu Evropské ligy rozsekali doma OGC Nice po jasné výhře 6:2, které proti Leverkusenu nastoupilo ve formaci 3-5-2.

 

Kádr

Letošní kádr má podle Transfermarktu 323,45 mil EUR, což je zhruba 10x víc, než papírová hodnota Slavie. V létě sice nebyl na přestupovém trhu aktivní co do počtu posil, ale do přestupových částek ano. Pustil totiž svůj největší talent a loňského nejlepšího střelce kádru (12 branek), jednadvacetiletého ofenzivního záložníka Kaie Harvetze. Prodej do Chelsea vytvořil rekordní částku letošního přestupového okna 80 milionů EUR (cca 2,2 miliardy korun). Také pustil na přestup druhého nejlepšího střelce loňské sezony (10 branek) Kevina Vollanda do AS Monaco za 15,5 mil EUR. Tím odešla Leverkusenu zhruba čtvrtina palebné síly. Dosavadní výsledky však nenasvědčují, že by to klub ofenzivně položilo, i když v lize zatím vykazuje malý počet vstřelených branek.

Leverkusen disponuje velmi zdravou strukturou kádru s hráči od 17 do 32 let. Průměrný věk je 26 let, v áčku působí 16 cizinců (60 % kádru) a 11 z 26 hráčů jsou reprezentanti své země.

 

Důležití hráči

Kapitánem klubu je zkušený střední či defenzivní záložník Charles Aránguiz (#20, 31 let). Rodák z Chile za svou zemi odehrál 79 reprezentačních zápasů, v nichž vstřelil 7 branek. V Leverkusenu působí od roku 2015, za tu dobu nastoupil do 147 utkání s bilancí 13 branek a 24 asistencí. Z čistého středopolaře se s postupujícím věkem stahuje spíše na defenzivní štít. Jeho přednost ale spočívá především ve skvělém čtení hry a výborném dirigování jejího spádu. Má perfektní přihrávku i centr a především herní inteligenci.

Střelecká zodpovědnost letos leží zatím na argentinském útočníkovi Lucasi Aláriovi (#13, 28 let). Bayer jej koupil v roce 2017 přímo z River Plate poté, co rok předtím debutoval v argentinské reprezentaci, (doposud 8 zápasů, 3 branky). V Leverkusenu dal ve 104 utkáních 41 branek a přihrál na 13. Letos má bilanci 6/5/1, přičemž se trefil 3x v lize, 1x v poháru i v Evropské lize. Skoro nikdy nevydrží na hřišti celé utkání, jeho letošní průměr je 70 minut.

Hráč, kterého je potřeba vypíchnout, je argentinský záložník Exequiel Palacios (#25, 22 let). Toho Leverkusen pořídil letos v lednu za 17 mil EUR taktéž z River Plate. O Palaciosovi se říká, že je jeden z největších argentinských talentů za poslední dekádu. V hledáčku jej měly dlouhodobě všechny světové velkokluby, přesto zvolil raději přestup do menšího klubu. „Exequiel je technicky nadaný záložník se čuchem na góly a schopností hrát pro spoluhráče. Je velmi vhodný pro náš tým a náš styl hry,“ řekl po jeho přestupu Rudi Völler. Simon Rolfes dodává: „Sledovali jsme jej dlouho a opravdu na nás udělal dojem. I přes svůj mladý věk už toho dosáhl velkých úspěchů a kromě svých fotbalových kvalit má také úžasnou mentalitu.“ Palacios s River Plate vyhrál Copa Libertadores, jihoamerickou obdobu Ligy mistrů. Už jako osmnáctiletý debutoval v seniorské reprezentaci, za kterou zatím odehrál 5 zápasů. Nastupuje na pozici středního záložníka, ale hru dokáže dirigovat i ze staženější pozice. V Leverkusenu jej vidí jako přirozenou náhradu za dosavadního kapitána Aránguize. Letos zasáhl do čtyř utkání a asistoval u jedné branky proti Nice.

Momentálně nejhodnotnější hráč kádru je francouzský křídelník Moussa Diaby (#19, 21 let). Odchovanec PSG zamířil do Německa před rokem a ihned obsadil pozici levého křídla. Loni zvládl 39 zápasů, 8 branek a 8 asistencí, letos zatím operuje s bilancí 7/2/1. Už nyní má dvojnásobnou hodnotu (32 mil EUR), než za jako cenu jej Bayer reálně pořizoval. Diaby je další budoucí megatalent světového fotbalu.

Druhý nejhodnotnější hráč kádru je Diabyho kolega z pravého křídla, Leon Bailey (#9, 23 let) s cenovkou 29,5 mil EUR. Rodák z Jamajky prožil juniorská a mládežnická léta v Rakousku a poté v AS Trenčín. Odtud jej v srpnu 2015 vykoupil Genk za 1,4 mil EUR, aby jej dva roky nato pustil do Leverkusenu za 13,5 mil EUR. Za tři roky nastoupil v Leverkusenu do 121 zápasů, dal 24 gólů a na 19 přihrál. Letos zasáhl zatím do pěti zápasů se skóre 2 asistencí.

Na křídle má Leverkusen vůbec přetlak, což dokládá další záložník Karim Bellarabi (#38, 30 let). Rodák z Berlína a syn přistěhovalců z Maroka je německým reprezentantem (11 zápasů, 1 gól). V Leverkusenu působí už od roku 2011, od roku 2014 nastupuje pravidelně: 236 utkání, 52 branek a 60 asistencí je za šest celých sezon opravdu solidní číslo. Letos se střídá s výše jmenovanými kolegy na křídle. Právě on dal Nice dva góly během 16 minut, ve kterých se představil na hřišti v Evropské lize.

Defenziva leží na dvojčatech a německých reprezentantech Larsu Benderovi (#8, 31 let) a Svenu Benderovi (#5, 31 let). Lars hraje v Leverkusenu pravého beka, Sven středního obránce. Oba jsou odchovanci TSV Mnichov 1860, ale zatímco Lars hraje za Leverkusen od roku 2009, Sven působil stejně dlouho v Dortmundu a za svým o pár minut mladším dvojčetem do Leverkusenu přestoupil až v roce 2017. Oba reprezentují Německo od juniorských výběrů. Sven odehrál za seniorskou reprezentanci 7 utkání, Lars dokonce 19 a vstřelil 4 branky. Přestože je Lars univerzálnější a pravděpodobně o chlup lepší fotbalista, více úspěchů má na kontě starší bratr Sven. S Dortmundem vyhrál dvakrát Bundesligu, německý pohár i superpohár. Pokud není na hřišti kapitán Aránguiz, nosí pásku jeho zástupce Lars, služebně nejstarší hráč Bayeru.

V brance nastupuje rodák z Bratislavy a reprezentant Finska Lukáš Hradecký (#1, 30 let). Odchovanec finského TPS si udělal jméno v Dánsku v Esbjergu a Bröndby, odkud jej v roce 2015 koupil Eintracht Frankfurt, a jako volný hráč odtud přešel do Bayeru v létě 2018. Jako jasná jednička odehrál v Leverkusenu 92 zápasů a má 29 čistých kont. Letos v 7 zápasech 5 obdržených gólů a 3 vychytané nuly.

Nakonec se sluší podotknout, že v létě do Leverkusenu přestoupil Patrik Schick (#14, 25 let) za téměř 27 mil EUR. Schick, který se ne a ne prosadit v AS Řím po miliardovém přestupu ze Sampdorie totiž svou kariéru restartoval na hostování v konkurenčním RB Lipsko (28/10/3). To velmi stálo o služby českého střelce, ale AS požadovalo moc vysokou částku, kterou ekonomicky střízlivě řízený klub nechtěl zaplatit. Nakonec z věčného města vykoupil Schicka právě Bayer, který prodal dva klíčové hráče za téměř 100 mil EUR. Jenže český střelec laboruje hned na úvod angažmá se zraněním, které jej vyřadilo minimálně do konce října ze hry. Přesto zatím stihl 3 zápasy a 1 gól v Bundeslize a podílel se jednou brankou i na demolici amatérského soupeře v DFB Pokalu.

 

Zápasy se Slavií

Bohužel pro Slavii se pravděpodobně nestane, že by Sešívané Bayer podcenil. Na oficiálních stránkách vyšel článek představující Slavii s titulkem: „Tvář Slavii dává český Klopp“. V Německu jsou si velmi dobře vědomi výkonů Sešívaných, kteří zanechali velmi dobrý dojem zápasy s Dortmundem. V Německu si nyní všímají především kapitána Bořila, nigerijského reprezentanta Olayinky a také „malého maestra“ Nicolae Stancia. Oficální stránky dokonce zmiňují nedávné herní problémy Slavie po odchodu několika hráčů a citují Karla Jarolíma, kritizujícího Slavii, že „hraje pořád stejným (neefektivním) stylem“. Zároveň ale dodávají, že Trpišovského tým sice překvapivě ztratil proti neznámé Beer Shevě, ale je známý tím, že daleko lépe hraje proti silnějším týmům.

Peter Bosz po zápasu s Nice (6:2) dokonce na pozápasové tiskovce prohlásil, že není spokojený s defenzivní činností týmu. „Pokud bychom chyby vzadu udělali i v Praze, neuspěli bychom tam,“ prohlásil po přesvědčivé výhře.

Jedinou šancí Slavie bude neexperimentovat s rozestavením 3-5-2, ve kterém Nice schytalo od Leverkusenu šest gólů. Naopak cesta k bodům s favoritem skupiny leží v trpělivé zákopové válce a čekání na rychlý protiútok. A jako jsme článek začali otázkou, tak jej i skončíme. Je v dnešní formě Slavia schopná takovou strategii zrealizovat? A najde se v týmu někdo, kdo protiútok dokáže zužitkovat?

Komentáře (118)

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    kapitan.pisoar     před 3 lety 28.10.2020 17:25 |  
    7 4

    Tak hlavne nedostat bura...

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      Ondráš     před 3 lety 28.10.2020 17:37 |  
      3 1

      No dobře, minulý týden jsem si s naší výhrou proti Bayeru trochu zapřeháněl..takže zpátky do reality: taky bych nechtěl atakovat nějaký nelichotivý rekord, už se spokojím s málem:)

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      MIKr.8     před 3 lety 29.10.2020 08:15 |  
      1 2

      Nechápu proč do toho vstupovat předposraně. Poslední zápasy byly v obraně hoooodně špatný, ale to neznamená, že jsme zapomněli jak hrát fotbal... Soupeř nás podcení, my si tentokrát nedáme 3 vlastňáky a vidim to na výhru 2:1. A to i s vědomím, že v minulých zápasech nebyl kromě Provoda ve formě snad nikdo...

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        kapitan.pisoar     před 3 lety 29.10.2020 17:21 |  
        0 4

        Ja nevim, ze vsichni porad ziji v predstave, ze za minuly zapas mohla obrana... Ano Hovorka individualne chyboval, ale obrana za absolutni impotenci zalohy a utoku v poslednich zapasech nemuze. Tezko vyhrat kdyz hrajeme na nulu ve predu...

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 13:32 |  
      1 0

      Když my dáme 6 a víc, tak klidně dostat bůra!

  2. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    Pert     před 3 lety 28.10.2020 18:09 |  
    0 0

    Díky, pěkné. Jenom ten věkový průměr je nějaký divný :)

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      JS (přítel SN)     před 3 lety 28.10.2020 18:33 |  
      1 2

      Hrajou to s dorostencema, no.

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      kjandourek (admin)     před 3 lety 28.10.2020 18:43 |  
      0 0

      Díky za upozornění, opraveno :-)

  3. Bayer 04 Leverkusen

    Slávista 51     před 3 lety 28.10.2020 19:34 |  
    2 1

    Když bude Slavia hrát, jako hrála proti slavnějším klubům v minulem ročníku LM, bude odpuštěna i případná prohra.
    Přeji rovného rozhodčího a to i u VAR, samozřejmě trochu štěstí - to přeje připraveným.

      • Re: Bayer 04 Leverkusen

        Slávista 51     před 3 lety 28.10.2020 20:53 |  
        0 1

        To se divím

        • Re: Bayer 04 Leverkusen

          Akuls     před 3 lety 28.10.2020 21:28 |  
          2 0

          Zápas bude pískat William Colum ze Skotska.

  4. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    Akuls     před 3 lety 28.10.2020 19:34 |  
    4 0

    Krásný článek, jen mi tam chybí zmínka o opravdu nepřehlédnutelné personě Bayeru, snad 150 kg těžkém generálním řediteli Reineru Calmundovi. Od jeho nástupu do funkce, koncem 80tých let minulého století, se datuje opravdový vzestup Bayeru.
    Tentokrát jste zabrousil hodně do historie, tak přispějí také s troškou do mlýna. Víte, že prvním oficiálním mistrem Německa se v r. 1902 stalo VfB Lipsko, když ve finále porazilo Altonu 93 6:3. Zajímavostí je, že v semifinále soutěže porazilo Lipsko populárního pozdějšího souseda Slavie z Letné DeFiCit Prag 7:2.

  5. Zítřek

    JS (přítel SN)     před 3 lety 28.10.2020 20:59 |  
    5 1

    by nám mohl paradoxně vyhovovat více, než ten divný zápas proti Izraeli. Bohužel v tom hraje mraky mimofotbalových proměnných (kdo nemůže hrát kvůli pozitivnímu testu, nedostatek tréninkového a herního vytížení). Pokud nedostaneme gól v úvodu zápasu, mohli bychom to zkusit podržet. A samozřejmě se také nesesypat se závěrečným tlakem, který Slavia v poslední době nějak neumí zvládat. Osobně čekám Tecla v útoku, Stancia na hřišti a Holeše uprostřed na DZ s tím, že v obraně bude vpravo Kúdela a uprostřed Zimič s Hovorkou...

    • Re: Zítřek

      Boo_SKS     před 3 lety 28.10.2020 21:25 |  
      9 3

      Je opravdu smutne, ze se musime modlit, aby mohl na DZ nastoupit preskoleny pravy bek, protoze za nej na tento v nasem systemu naprosto klicovy post nemame zadnou adekvatni nahradu, byt on sam taky uplne nepresvedcil...

      Tohle je proste selhani sportovniho oddeleni, protoze pokud Holes nebude ready, tak tam muzeme dat leda tak Traoreho (nespolehlivy, laxni, pravidelne kiksujici), Oscara (moc faulujici, spatne branici), Zimu (nenavyknuty na tento post a zatim asi i malo obratny, viz zapas na Slovacku) nebo Kudelu (zde by se projevily nedostatky v rychlosti, viz predlonsky doma zapas se Zlinem, kde nastoupil na DM a prohralo se 1:2 nebo 0:2).

      Takacsovi se ocividne neveri, Karafiat je zraneny a Provod uz je pevne usazeny na kridle, takze jeho zatazeni jako loni na Bohemce nehrozi. Nemluve o tom, ze kvuli neprivedeni nahrady za Coufala asi bude muset Bora napravo a Oscar ci Provod na LB, cimz se nam znacne snizuji moznostii do zalohy. A k tomu vsemu je start Sevcika velmi nejisty.

      No, a kdyz to hodne prezenu a dost zjednodusim, tak takovy sachy musime delat proto, ze jsme za 2 prestupova okna nedokazali privest noveho defenzivniho zaloznika...

      • Re: Zítřek

        obiwan     před 3 lety 28.10.2020 21:39 |  
        1 0

        Takacz není na evropské soupisce, ne?

        • Re: Zítřek

          Boo_SKS     před 3 lety 28.10.2020 21:46 |  
          1 1

          Neni no, toho jsem tam pouze jako jednu z alternativ z kadru, nikoliv ze soupisky pro EL. A prave proto, ze tam chybi, je jasne, jakou ma pozici nebo do jake miry je pro nas pouzitelny...

      • Re: Zítřek

        fps     před 3 lety 29.10.2020 12:01 |  
        1 4

        jojo, já bych zkusil dát na DZ Hovorku, určitě nebude horší než Holeš

    • Re: Zítřek

      o-cab     před 3 lety 29.10.2020 12:13 |  
      0 3

      pokud bude hrat Kudela napravo tak jedine v 3 5 2 a pred nim Masopust. ve ctyrclenny obrane na Diabyho imho hrat Kudela nemuze.

      vsichni vcetne trenera citi, ze to chce zmeny. osobne bych se nedivil trem vzadu Kudela Zima Oscar a pred nimi na lajnach Masopust Boril.

      • Re: Zítřek

        JS (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 14:19 |  
        0 2

        Imho zase nemůže hrát Oscar v obraně. To je fakt mega nesmysl.

        • Re: Zítřek

          o-cab     před 3 lety 29.10.2020 14:43 |  
          0 0

          na ta jejich kridla by mohl byt dobry, Trpis rikal, ze se tam hodi, v lize tam odehral velice dobry zapas. ale jo spis to bude Kudela Zima Boril, vlevo pred nimi Provod, a Olayinka vepredu s nekym

  6. leverkusen

    Dr. Fe1     před 3 lety 28.10.2020 23:58 |  
    6 7

    Byl bych rád za neprohru. Vítězství by byl sen. Tak hoši bojovat ! A vždycky jsme s váma !

  7. Můj názor

    asanin     před 3 lety 29.10.2020 10:12 |  
    3 0

    Na tento zápas jsem velmi zvědavý. Bohužel nás nezastihuje v dobré sportovní formě. Nepodléhám totiž tady všeobecné panice, že jsme špatní. Bohužel jsme ve fázi sezony, kdy ani jeden hráč kádru nemá výbornou formu. Stále máme v kádru 7!!! hráčů, kteří před necelým rokem zvládli hrát skvělou partii s BVB v základní sestavě (Kolář, Kúdela, Bořil, Masopust, Ševčík, Stanciu, Olayinka - a Takácse jsme si sami vyoutovali)... Naši kluci hrát umí... Možná trpíme na nedokonalou letní přípravu, ale to je jen domněnka... Každopádně bychom měli mít výhodu v tom, že hrajeme zápasy jen jednou týdně a na zápase by to mělo být vidět... Bayer hrál v pondělí zápas doma, dnes u nás, v neděli hned ve Freiburgu... Nejspíše tedy budou i šetřit nějaké hráče... Toho musíme využít a doma neprohrát... To by nám mohlo pomoci zlomit skupinu po špatném výsledku v Izraeli... Jsem optimista, že alespoň remízu urveme... Před rokem jsme se mohli zvučných soupeřů bát, ale dnes? Ač je Bayer velmi kvalitní mužstvo, tak jsme za poslední 2 roky hráli s mnohem lepšími týmy a dokázali jsme se s nimi rovnat... Tak proč být dnes podělaní?

    • Re: Můj názor

      kjandourek (admin)     před 3 lety 29.10.2020 11:20 |  
      6 0

      Myslím si, že náš problém je v kondici, která letos díky známým událostem nemůže být na takové výši jako loni....
      Připomenu, že loni jsme si mohli dovolit přípravné období protáhnout až do ligy - během prvních pěti kol hráči dostávali v tréninku nálož... a ligové zápasy tomu odpovídaly - hráči tahali nohy a v prvních pěti kolech jsme třikrát vyhráli se štěstím 1:0... a plichtili v Karviné.... jenomže z téhle dřiny jsme vyladili formu na předkolo LM a hráči z toho žili celý podzim....

      Letos nám přípravu zkrátila koronapauza a ještě ke všemu jsme museli přerušit herní soustředění a byli týden v karanténě.... výsledkem sice bylo, že si hráči před začátkem ligy odfrkli, takže potom vlétli do prvních kol odpočatí a soupeři dostávali příděly.... jenomže v té nejdůležitější chvíli nám došla pára... snad jenom mladej Provod to nějak ukočíroval, že teď po hřišti lítá jako utrženej vagón, jinak je na každém hráči vidět, jak toho má plný brejle, protože nemají ten letní základ.... Vedle korona pauzy je na tom vinna i ta Svobodova neustálá snaha dohrát to i s nadstavbou - bez ní by to bylo lepší, byla by dříve dovolená pro hráče a na přípravu by bylo více času...

      Ostatně nejsme v tom sami - Bosák ve svém glosáři píše, že klopýtání velkoklubů nebere konce... což je opět následek toho, že některé kluby místo letní přípravy dohrávaly loňskou sezónu a teď najednou nemají z čeho brát...

      https://www.seznamzpravy.cz/clanek/glosar-jaromira-bosaka-klopytani-velkoklubu-zatim-nebere-konce-126483#dop_ab_variant=0&dop_req_id=i8YKZ2HqyWd-202010291017&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

  8. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 10:52 |  
    4 1

    A myslíte, že na Bayer před sto lety taky nadávali jako dnes na RB Leipzig? :)


    Komentář byl uživatelem upraven (29.10.2020 10:52) . Zobrazit původní komentář

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      wimpy     před 3 lety 29.10.2020 11:10 |  
      2 2

      Bayer nikoho nepřejmenoval, založil si vlastní klub, nebyl důvod nadávat. Erbéčka by taky nikdo nenáviděl, kdyby se vykopaly z pralesů.

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 11:59 |  
        3 0

        Začít v páté nejvyšší soutěži mi docela přijde jako vykopání se z pralesa. To je jako u nás jít z krajského přeboru.

        Zajímala by mě myšlenka založení Bayeru, byla to taky hlavně reklama? To je taky hodně kritizovaný aspekt RB.


        Komentář byl uživatelem upraven (29.10.2020 12:00) . Zobrazit původní komentář

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          wimpy     před 3 lety 29.10.2020 12:00 |  
          1 0

          A co Salzburg?

          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

            SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 12:02 |  
            2 0

            A co whataboutismus?

            • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

              wimpy     před 3 lety 29.10.2020 12:04 |  
              1 0

              Tys mluvil o RB, nikoli konkrétně o Lipsku. Pokud vím, v Německu prostě nikoho s potenciálem výš nesehnali a snažili se,

              Tak nemluvil, promiň, chce to kafé. :-)


              Komentář byl uživatelem upraven (29.10.2020 12:06) . Zobrazit původní komentář

              • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 12:07 |  
                0 0

                RB jsem myslel konkrétně Lipsko.

              • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 12:08 |  
                2 0

                a kupování licencí snad není prohřešek, Kometa z Brna by taky mohla vyprávět.

                • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                  wimpy     před 3 lety 29.10.2020 12:14 |  
                  2 1

                  Taky se nebavíme o trestech, ale o přízni fanoušků. Kdyby klokana koupil Kellner, přebarvil ho na černočerveno, narval do něj miliardy a přejmenoval na Home Credit Praha, asi by se taky nestali oblíbeným klubem.

                  • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                    SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 13:04 |  
                    2 0

                    Moje sympatie by byly zhruba stále stejné :D

                    A přece jen cítím trochu rozdíl mezi Bohemkou a SSV Märkenstadt. Kdyby Kellner vzal FK Dobrovice (nic proti nim, jen jsem na ně příhodně natrefil, taky stoletá tradice, nejlépe třetí nejvyšší soutěž, aktuálně krajský přebor) a přejmenoval si je na tebou uvedený Home Credit, bylo by to každýmu asi u řitě.


                    Komentář byl uživatelem upraven (29.10.2020 13:16) . Zobrazit původní komentář

                    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                      kjandourek (admin)     před 3 lety 29.10.2020 13:44 |  
                      0 0

                      No tak ona ta Bohemka taky víceméně po těch převratech vznikla tak, že družstvo fanoušků s názvem AFK Vršovice převzalo třetiligovou licenci od Jakubčovic....

                      Tady vidím dva rozdílné příběhy... v Rakousku vzal Red bull relativně zavedenou Austrii Salcburk a veškerou její tradici pošlapal změnou jména, loga a klubových barev.... v Německu už si tohle nelajsnul, takže něco podobného udělal s klubem, který se potácel v nějaké páté lize... a ještě ho přestěhoval do Lipska, kde po zániku východoněmecké Lokomotivy fotbal vůbec nebyl... Ovšem tady už se dá říci, že se vlastně prokousal do nejvyšší soutěže odněkud zprostředka... tedy skoro od té píky...

                      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                        SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 14:25 |  
                        0 0

                        A i ta původní Austria Salcburk vznikla spojením dvou jiných klubů. Bayer Leverkusen zas jako zaměstnanecký benefit. Podle mě je kolem toho zbytečné haló, jsou to pořád ty samé osudy, jen něco se stalo o 100 let dřív a proto je to v pořádku? A konkrétně to Lipsko mi přijde sportovně v pohodě, jen to obcházení nařízení ohledně vlastnické struktury je hnus.

                        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                          wimpy     před 3 lety 29.10.2020 15:23 |  
                          0 0

                          Tady jsi to haló ovšem rozpoutal ty. :-)

                          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                            SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 16:20 |  
                            0 0

                            Ano, tady ano.

                      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                        knl66 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 15:11 |  
                        0 0

                        KJ, konečně jsem Tě nachytal při omylu! - Licenci Jakubčovic koupila Dukla! :)

                        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                          kjandourek (admin)     před 3 lety 29.10.2020 15:21 |  
                          0 0

                          No vidíš to... tak koho licenci vzala Bohemka 1905? Kunice?

                          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                            knl66 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 23:21 |  
                            0 0

                            To kdybych si vzpomněl...

                    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                      wimpy     před 3 lety 29.10.2020 14:46 |  
                      0 0

                      O tom se přesně bavíme, nejkladnější vztah, kteý k tomu klubu můžeš mít je, že je ti u řitě.

                      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                        SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 14:55 |  
                        0 0

                        No a za 100 let to bude tradiční klub vzniklý díky štědrosti známého výrobce nápojů.

                        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

                          wimpy     před 3 lety 29.10.2020 14:57 |  
                          0 0

                          A za sto let třeba bude oblíbenej. To nesporuji.

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          SirCohen     před 3 lety 29.10.2020 12:01 |  
          0 0

          Jo, v článku to je, byl to zaměstnanecký benefit.

  9. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    knl66 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 11:03 |  
    6 0

    Když hrál B04 na Dukle, bylo to ještě období, kdy se víceméně fandilo všem československým týmům bez rozdílu, takže bylo vyprodáno (nebo aspoň téměř vyprodáno). Ačkoliv měla Dukla tehdy větší renomé, za favorita byl přece jen považovaný téměř neznámý Bayer, v bundeslize šel fakt dost nahoru. Pamatuji si to vzhledem ke své osobní účasti v Dejvicích...


    Komentář byl uživatelem upraven (29.10.2020 11:06) . Zobrazit původní komentář

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      kjandourek (admin)     před 3 lety 29.10.2020 11:07 |  
      3 0

      To si pamatuji.... Leverkusen šel doma rychle do vedení.... ale druhý gól nepřidal a za Duklu krátce před koncem vyrovnal mladík Vaďura, který tam zrovna vojákoval z Olomouce.... :-)

      Duklu pak zastavil v semifinále pozdější vítěz tohoto ročníku PVP Dynamo Kyjev - tehdy s Blochinem, či Bělanovem, který pak zazářil na MS v Mexiku a na konci roku dostal zlatý míč :-)

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        padre     před 3 lety 29.10.2020 11:13 |  
        1 1

        Lip si pamatuju to vyrazeni Benfiky ale to bylo asi az o nějaký ten rok nebo dva později.

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          kjandourek (admin)     před 3 lety 29.10.2020 11:22 |  
          0 0

          Myslíš ten Luhového blátivý skluz, jak na penaltě trefil balón a potom se zastavil o jednu tyčku, zatímco balón skončil u druhé?

          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

            knl66 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 11:26 |  
            2 0

            Byl jsi s tou Tvojí pamětí u doktora? A dal Ti něco na její zhoršení? Člověče, to už snad není normální, vždyť Ty bys mohl konkurovat slonům :)

            • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

              kjandourek (admin)     před 3 lety 29.10.2020 11:31 |  
              0 0

              Ono to bohužel funguje jenom na fotbal... a to ještě se obávám, že jenom na osmdesátá léta, která jsem holt prožil jako kluk hltající každý fotbal, co šel v televizi....
              Dodneška si pamatuju, jak jsem obrečel, že mi kvůli rodinné návštěvě utekl zápas Bohemians - Dukla ... a to v rámci zimní ligy Tatry Smíchov! Pak mi ve škole kluci vyprávěli, že Hruška chytil penaltu.... což jsem si tenkrát myslel, že není možné - do té doby jsem byl přesvědčen, že brankář vždycky skočí na druhou stranu, než kam jde střela :-)

            • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

              Dr. Fe1     před 3 lety 29.10.2020 13:57 |  
              3 5

              Nebyl u mě :-) Ale je fakt, že si pamatuje hodně a často mě opravuje, když něco napíšu , jak si to pamatuji já :-) Což ale nevadí, naopak.

              U sebe přitom zjišťuji, že si to často pamatuji špatně. Přeci jen, paměť je ošidná a člověk si tam promítá svoje emoce, pocity. Nebo smíchá víc věcí dohromady. A nakonec si to pamatuje třeba i dost jinak, než byla skutečnost ....

          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

            padre     před 3 lety 29.10.2020 11:40 |  
            0 1

            Jasne

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          kjandourek (admin)     před 3 lety 29.10.2020 11:27 |  
          0 0

          Teď koukám, že jsem to taky nějak popletl - právě to vyřazení Benfiky bylo ve čtvrtfinále PVP v sezóně 1985/86... a následovalo semifinále s Kyjevem... vyřazení Leverkusenu přišlo až na podzim sezóny 1986/87 ve druhém kole poháru UEFA... v dalším podzimním kole zastavil Duklu Inter Milán, za který pálil K.H.Rummenigge... a odveta na San Siru se pro mlhu nedohrála, zápas se druhý den opakoval... :-)

          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

            Dr. Fe1     před 3 lety 29.10.2020 13:58 |  
            1 5

            Jak jsem právě napsal o kousek výše. Paměť je ošidná a po letech si člověk pamatuje i něco jiného, než se stalo :-) Ale u vás funguje ještě hodně dobře.

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        Cross     před 3 lety 29.10.2020 15:48 |  
        0 0

        Bělanov

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          wimpy     před 3 lety 29.10.2020 16:01 |  
          0 0

          Belanov měl prý stovku za 10 rovných.

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      obiwan     před 3 lety 29.10.2020 12:19 |  
      2 9

      No... aspoň teda za mě...já hned po svinský rb nenáviděl lampasaky, takže Dukle jsem fakt nefandil ani v mezinárodních soubojích. Protekcaci, kteří si mohli ukázat na kdekoho...vím, že to zjednodusuju, ale fakt i vadili...

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        Leksel     před 3 lety 29.10.2020 13:17 |  
        2 1

        Lampasáci a dělnická třída to byla za komanče ta správná a preferovaná skupina. Někde hodně vzadu byla ta trpěná pracující inteligence. Proti dělníkům nemám vůbec nic, ale komanč si je vzal jako svou údernou pěst, takže to označení mělo až pejorativní nádech.

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        knl66 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 13:38 |  
        3 0

        OK, ale zkus si někde najít fragmenty těch zápasů... Dukla - Inter (0:2), Dukla - Lanerossi Vicenza (1:0?), Dukla - Hertha Z.Berlín (1:2?), Dukla - VfB Stuttgart (4:0), Dukla - FC Everton (1:0)... Ano, byli to protekčáci, stahovali a přepláceli si nejlepší hráče... Ale taky se na Julisce dal vidět parádní mezinárodní fotbal. A kdo tehdy z jiných čs. klubů hrál něco pěkného, aby se na to dalo dívat a fandit mu? A když se koukneš na ony fragmenty, tak uvidíš narvanou Julisku a povzbuzování a skandování bez ohledu na klubovou příslušnost, dneska nemyslitelné (možná Liberec na Letné s Lyonem 4:1 a Plzeň v Edenu s Kodaní). Přestože se na ně v Edenu řvalo: "K zemi, vztyk! K zemi, vztyk!," tak se pak šlo na Julisku fandit. Ale fajn, každý to máme ve vzpomínkách jinak.


        Komentář byl uživatelem upraven (29.10.2020 13:40) . Zobrazit původní komentář

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        kjandourek (admin)     před 3 lety 29.10.2020 13:58 |  
        4 0

        Já tedy začal vnímat fotbal až v osmdesátých letech a v té době už zdaleka nemohla Dukla ukázat na každého.... Tam prostě kluci chodili na vojnu.... a tehdy na tom nebylo nic divného - na vojnu musel skoro každý, takže určitě pro fotbalistu bylo lepší, že šel do vojenského klubu hrát fotbal, než aby někde blbnul s flintou a dva roky nekopnul do míče....

        Pokud si vzpomínám, tak se každé přestupové období dělal přijímač, kde se sjeli kluci, co měli nastoupit na vojnu a ty si postupně vybíraly oddíly podle toho, jak skončili v předchozím ročníku: první vybírala pražská Dukla, o druhé místo volby se přetahovaly Dukra Banská Bystrica a RH Cheb... a kdo se nedostal do ligy, po tom šáhly Vojenské Tělovýchovné Jednoty - VTJ Tábor, VTJ Tachov a tak dále....

        A ano - po skončení základní vojenské služby se stávalo, že, když mateřský klub nehrál nejvyšší soutěž, tak ten hráč mohl podepsat přestup kam chtěl.... třeba i v Dukle zůstat, což se stávalo často, protože holt lampasáci měli nejlepší sportovní vybavení a brali největší prachy.... takže tam takhle zůstal třeba ten Milan Luhový, jehož Slovan zrovna v době jeho vojákování žuchnul do druhé ligy.... Nebo třeba Korejčík tam takhle nastoupil na vojnu z tehdy druholigové Plzně, ovšem nemusel zůstat v Dukle.. třeba Pavel Nedvěd už potom podepsal erbéčkům... stejným způsobem k nám přišli Bohuš Víger a Marián Takáč, kteří po ZVS v Dukle Praha a Dukle Banská Bystrica využili v létě 1985 téhož sestupu Slovanu a podepsali přestup do Edenu....

        Ovšem beru, že tohle byly osmdesátky - nezažil jsem dobu, kdy Dukly vznikaly a měly být výkladní skříní armádní tělovýchovy....

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          Dr. Fe1     před 3 lety 29.10.2020 14:02 |  
          2 5

          Taky si to pamatuju podobně. Já spíš až z konce osmdesátých let. Tenkrát už Dukla nebyla zdaleka tak silná co se týče vlivu a dominovali spíš rbéčka, kterým fandila velká část vrcholných komunistů. Včetně třeba Štrougala.

          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

            bongor     před 3 lety 29.10.2020 16:43 |  
            0 0

            Štrougal měl taky kapelu,dechovku,jmenovala se Štrougalova sedma.

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          obiwan     před 3 lety 29.10.2020 14:50 |  
          1 0

          Jo, já to nerozporuju, je to můj subjektivní pohled, spojeny pochopitelně s tou dobou, ve které jsem je viděl jako zástupce režimu. Toho režimu, který tak ostudně ublížil mému milovanému klubu. Stačí se podívat na to, jak vznikly všechny ty PDA, VTJ a nakonec Dukly. Ano, mladí mohli hrát i během vojny, respektuju, ale ta pachuť tam je, prostě po rb můj další neoblíbený klub. A ještě abych to dokončil, dnešní Dukla je pro mě jiný příběh, těm už nic nepodsunuju:-)

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          wimpy     před 3 lety 29.10.2020 16:49 |  
          1 0

          Někdy okolo roku 1985 byl reprezentační útok Kříž, Daněk, Luhový a ten tehdy hrál kompletně za čerstvě založenou juniorku Dukly. Odmítali totiž podepsat setrvání po vojně. Nejdřív podepsal Kříž a následně Luhový.
          Co je ovšem nutno Dukle přičíst k dobru, ty nejslavnější sestavy z šedesátých a následně sedmdesátých lig měli jen velmi málo hráčů, které Dukla někomu sebrala. Zejména Vejvoda si většinu vypiplal od píky. Takže spíš to oslabování soupeřů, než vlastní budování.

          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

            kjandourek (admin)     před 3 lety 29.10.2020 18:45 |  
            0 0

            No moment.... Tomáš Kříž byl v Dukle od mládeže.... první zápas za Duklu odehrál na jaře 1977, poslední ve třicátém kole sezóny 1988/89.... takže pokud v roce 1985 hrál v juniorce, tak to určitě nebylo proto, že by měl podepsat setrvání po vojně...

            No oslabování soupeřů - co já pamatuju, tak si prostě vybírala první, ale Vejvoda na to měl oko a vyzobal mladíky, odchovance týmů z nižších soutěží... Pelc přišel z Ústí, Fiala z Olomouce, Gajdůšek z Gottwaldova, Netolička z Poruby... všechno v té době druholigové celky... Vízek, Macela, Štambachr, Samek, Rada... všichni odehráli celou kariéru v Dukle, takže je zaháčkovali bez jediného ligového startu.. čili dobré oko na talent... i když tedy samozřejmě měli dobrou výchozí pozici, protože měli nejlepší materiálové vybavení, z vojenských celků si vybírali první... a každý na tu vojnu prostě musel....

            Jinak ano, chápu, že když hráč nechtěl podepsat v Dukle, tak ho třeba nechali poslední půlrok v béčku - to holt s sebou asi neslo - je to podobné, jako když hráč podepíše novou smlouvu půl roku před koncem té staré a nedohodne se rovnou na přestupu.... Pokud to není taková hvězda, aby bez něj tým nemohl hrát, tak holt už budují tým bez něj....

            • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

              wimpy     před 3 lety 29.10.2020 19:28 |  
              1 0

              S Křížem máš pravdu. Asi se tehdy znelíbil jinak. :-)

  10. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    fps     před 3 lety 29.10.2020 11:49 |  
    6 6

    bohužel se na to moc netěším, hlavně tedy na to, jestli zase budeme experimentovat s rozestavením a se systémem hry, mam obavy že to po několika desítkách minut vypnu, já tedy nemohu koukat na to, když dostáváme klepec

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      Snivec     před 3 lety 29.10.2020 12:34 |  
      8 2

      se netesis? uz ted premyslis, ze po nekolika desitkach minut vypnes? vidis, jak dostavame klepec?
      v tvem pripade bude lepsi, kdyz ani bednu nezapnes
      vazne, nemyslim, ze je rozneseme, ale takhle byt posrany, nez se kopne do mice, to vazne nechapu

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        Leksel     před 3 lety 29.10.2020 13:00 |  
        1 2

        Ale určitý obavy a napětí kolegy chápu po těch našich posledních výbuších v Evropě.

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          Snivec     před 3 lety 29.10.2020 13:27 |  
          6 0

          obavy take chapu, ale psat uz ted, ze se netesim, ze dostaneme klepec a vypinani tv, my prijde uz moc
          po tech nekolika neuspesnych zapasech jsem si uvedomli, jak jsme hrozne zmlsani, jak jsme odvykli prohravat, vitezstvi bereme jsko samozrejmost
          chce si to vzpomenout na leta pod Rebickem a dalsi leta trapeni

          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

            Leksel     před 3 lety 29.10.2020 13:45 |  
            1 1

            Možná to napsal zbytečně expresivně, mohl spíš napsat, že je nervózní a má obavy.

            • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

              Ondráš     před 3 lety 29.10.2020 14:05 |  
              2 2

              Nebo, že budeme biti jako psi.

          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

            Dr. Fe1     před 3 lety 29.10.2020 14:03 |  
            1 6

            Přesně tak, podepisuji.

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      JS (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 14:31 |  
      0 4

      Já jsem hodně zvědavej na to, jak to Trpiš poskládám. Od výkonu a výsledku už ale neočekávám vůbec nic a v tomhle směru mě to taky moc netankuje.

  11. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    o-cab     před 3 lety 29.10.2020 12:07 |  
    6 1

    skvela prace JS, diky

    Leverkusen je jediny duvod, proc posledni rok a pul cilene zapinam v TV Bundesligu. na dnesek se moc tesim a verim, ze podame daleko lepsi vykon nez v poslednich zapasech. nebudeme v roli favorita a Trpis se snad pouci z omylu minulych zapasu. hlavne musi hrat Zima.

  12. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    VanDel     před 3 lety 29.10.2020 12:15 |  
    6 6

    Řekněme si to na rovinu přátelé.....pokud dneska nevyhrajeme, tak je postup pryč a tu skupinu už dohráváme jen tak z povinosti.

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      Dr. Fe1     před 3 lety 29.10.2020 14:21 |  
      0 8

      Podle mě je chyba upínat k výhře a k postupu, jako k jedinýmu hodnotnýmu cíli. Obzvlášť v této situaci, za koronavejru, za ne moc dobré ekonomické situace, po odchodu opor ..... Každý bod a dobrý výkon je dobrý. Nebuďme neskromní a namlsaní.

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        1zippo1     před 3 lety 29.10.2020 18:46 |  
        4 2

        Byls magor, jsi magor a magorem zůstaneš. A jako chlácholinda už tady působí Tvůj oblíbenec Andy. Co Ty víš o ekonomické situaci klubu??? A že opory odešly je už taky pár měsíců známo.
        A ano, nic než postup do jara si i přes komplikaci, kterou jsme si nekvalitní hrou zavinili sami, neumím představit. Nejsem nenažranej, namlsanej, jen to tak mám.

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          Dr. Fe1     před 3 lety 29.10.2020 23:25 |  
          0 5

          A co seš potom ty ? Když na ničím nezávadnej nekonfrontační názor reaguješ nadáváním do magorů ? A to dokonce hned trojnásobným ...

          jako já nemám zapotřebí bavit se s chudákem jako jsi ty a věnovat pozornost něčemu tak netolerantnímu a hloupýmu, jako jsi ty. Dávám si tě do blokace. Už na mě víc nereaguj, když se chováš jako totální bezmozek co neunese jinej názor a hned uráží ....


          Komentář byl uživatelem upraven (29.10.2020 23:39) . Zobrazit původní komentář

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      JS (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 14:25 |  
      0 4

      I remíza by nás udržela ve hře. Židi už nic neuhrajou, pokud jim nepustíme i domácí mač, a my si to rozdáme s Nice o druhý místo.

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        VanDel     před 3 lety 29.10.2020 17:38 |  
        0 2

        Taky verim, ze izraelci uz nic neuhrajou, coz je prave pruser, protoze tedy Lever i Nice u nich budou bodovat, tudiz jsme ve ztrate....

  13. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    fps     před 3 lety 29.10.2020 12:18 |  
    1 2

    nikde nenacházím předpokládanou sestavu, případně kdo vůbec může hrát
    co takhle Kolář – Holeš, Kúdela, Zima, Bořil – Masopust, Ševčík, Hovorka, Stanciu, Olayinka – Tecl

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      kjandourek (admin)     před 3 lety 29.10.2020 12:20 |  
      3 0

      Co jsem slyšel včera ve zprávách, tak start Ševčíka je dost nejistý (zranění z Itraele), Olayinka a Holeš teprve po koroně začali trénovat...

  14. Slavia Praha : Bayer 04 Leverkusen

    Slávista 51     před 3 lety 29.10.2020 12:52 |  
    1 2

    Alespoň že to dává ČT, komentování ztlumím.

    • Re: Slavia Praha : Bayer 04 Leverkusen

      kostelnivlajka     před 3 lety 29.10.2020 13:05 |  
      2 1

      Tak ten prázdnej stadión je stejně o ničem a koment to je to poslední co mi vadí

    • Re: Slavia Praha : Bayer 04 Leverkusen

      kalex     před 3 lety 29.10.2020 14:10 |  
      0 1

      Díky, že jsi to sem dal. Já zrovna čučel na program na nova sport a tam to nebylo. Ještě jednou díky!!!

      • Re: Slavia Praha : Bayer 04 Leverkusen

        Slávista 51     před 3 lety 29.10.2020 15:19 |  
        2 1

        Všechny pohárové zápasy českých mužstev, by měla automaticky přenášet/vysílat ČT, programů a peněz na to má víc než dost ! I povolenou reklamu k tomu.
        Rád bych viděl, na kolik si bafuňáři přijdou bokem, když přenechávají práva soukromníkům.

  15. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    kostelnivlajka     před 3 lety 29.10.2020 13:04 |  
    2 1

    Dnes vyhrajeme, tak jak jsem předpověděl, bude 3:2

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      Ondráš     před 3 lety 29.10.2020 13:12 |  
      1 3

      Ale nakonec stejně skončíme ve skupině poslední, sedí to?


      Komentář byl uživatelem upraven (29.10.2020 13:12) . Zobrazit původní komentář

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        kostelnivlajka     před 3 lety 29.10.2020 13:16 |  
        3 1

        A Provod říká, že nám to bude vyhovovat a Trpiš, že jsme se řádně připravovali

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          Snivec     před 3 lety 29.10.2020 13:30 |  
          1 0

          utocit na postup ze skupiny je vzdy nejlepsi z posledniho mista, mas vsechny pred sebou, takze na ne pekne vidis, nikoho za zady a vsichni te uz podcenuji, jenom nezacit sbirat body pozde :)

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          JS (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 14:30 |  
          2 4

          Pokud to takhle říkají, tak to smrdí průserem už před výkopem.

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      Arya     před 3 lety 29.10.2020 15:07 |  
      3 0

      Hmm..mně se zdálo, že jsme vyhráli 2:1, oba goly dal Stanciu (ten druhý byl z penalty)

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        Dr. Fe1     před 3 lety 29.10.2020 23:28 |  
        0 5

        nakonec měl dva na noze, ale ani penaltu ani dorážku neproměnil ....... Ale hlavně, že to za něj napravil Oli :-)

  16. .

    japhy     před 3 lety 29.10.2020 14:09 |  
    2 3

    Případný elaborát až po zápase (jestli vůbec), vezmu to teda zkratkou:
    Chybí nám kondice, DZ a kapitáni (osobnosti). V jistém slova smyslu začíná JiT zase od nuly, takže je potřeba se k tomu stavět jak??? No, kurva, čelem, Halík, čelem!

    • Re: .

      JS (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 14:29 |  
      6 6

      Mně přijde, že zatímco v Liberci mu nedělalo skládat každej půlrok! tým de facto znovu, tady se u nás upnul na Součka a když mu odešel, tak už 10 měsíců tápe. Čekal jsem víc při té reorganizaci kádru.

  17. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    Radovan62 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 14:19 |  
    0 3

    Bude nám někdo platit za přenos? Čt nebo nemci

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      Dr. Fe1     před 3 lety 29.10.2020 14:22 |  
      2 7

      To je snad v režii UEFA. Ty nám dávají peníze za účast v EL a tím si kupují TV práva a vše ostatní.

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        Radovan62 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 14:45 |  
        0 0

        Aha

  18. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    Ragnarok     před 3 lety 29.10.2020 14:34 |  
    1 3

    Nemohl by výrobce přenosu pustit zvuk vuvuzel z MS v JAR a nechat to komentovat třeba Babicu s Pohlreichem (reunion dvou excelentních šéfů, z nich jeden nevidí rozdíl mezi limetou a citrónem a druhý by nikdy nedělal smažený hermelín)? Vyvážilo by to smutnou koronaatmosféru. Ke stadionu se nesmí ani jít. Hrozná doba.

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      kostelnivlajka     před 3 lety 29.10.2020 16:13 |  
      0 1

      Souhlas a začínalo by to jako v JAR na MS, nebo kde to bylo tou písní Vaka, Vaka od tý hezký blondýny wod Beckhema, nebo wod koho..:-)

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        japoko     před 3 lety 29.10.2020 16:16 |  
        0 3

        Dobrý, až na to že Shakira je manželka Piquéta!

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          kostelnivlajka     před 3 lety 29.10.2020 16:18 |  
          0 1

          Aha, já znám jenom paní Bufonovou

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          bongor     před 3 lety 29.10.2020 16:32 |  
          1 1

          On je úchyl?Shakiri hrál za Švýcarsko a je to Šiptár.

          • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

            Dr. Fe1     před 3 lety 29.10.2020 23:41 |  
            0 5

            Škipetar. Aneb Karel May -Zemí Škipetarů ....

  19. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    Merlinus (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 15:16 |  
    7 0

    Lidi neblněte s těmi pesimistickými komentáři. Já vím, že je psychicky náročnější doba, ale fotbal hrát jsme přeci nezapomněli. Já myslím, že takový zápas jako dnes nás může zase nakopnout. Nemáme co ztratit. Nebude tam takový tlak jako proti Dánům nebo Izraelcům. Já se docela těším. Akorát ty prázdné ochozy a to ticho je strašný. Teď jsem měl trochu víc času, tak jsem zkouknul víc zápasů LM a bez té atmosféry je to tak třetinový zážitek. No nic. To ale nezměníme, tak s chutí do zápasu a nebojme se. Nejhorší je podělat se už předem.

  20. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    Cross     před 3 lety 29.10.2020 16:01 |  
    5 1

    Autor odvedl dobrou práci. Ale prosím, ani zde/ právě zde si při překladu nepleťme miliardy a bilióny.
    V češtině: miliony - miliardy - bilióny
    V angličtině: millions - billions - trillions

    Tedy např. roční výdaje českého rozpočtu jsou 1800 miliard korun (= 1800 billions CZK).

  21. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    zeleznik2     před 3 lety 29.10.2020 16:51 |  
    1 0

    Bayer je favoritem, ale je to kulaté a začíná se za stavu 0:0. Šancí moc mít nebudeme, chce to je proměňovat. No po Beersheve raději při zemi 1:1?

  22. Re: Svoboda

    zeleznik2     před 3 lety 29.10.2020 16:53 |  
    0 0

    Deník Sport
    @DenikSport
    ·
    17 minut
    „Byl bych rád, kdyby nám někdo řekl, jaké by měly být podmínky, abychom mohli hrát. O nic jiného nám v tuto chvíli nejde,“ říká šéf LFA Dušan Svoboda.
    Šéf LFA Svoboda: Ať nám řeknou podmínky! Ale debata teď žádná není... - iSport.cz
    Ještě v minulém týdnu vypadalo všechno nadějně. Vedení Ligové fotbalové asociace (LFA) bylo v úzké komunikaci s ministrem zdravotnictví Romanem Prymulou a celým jeho resortem. Zdálo se, že by se...
    mohlo začít brzy hrát.

    • Re: Svoboda

      vlk30 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 18:22 |  
      0 0

      To je jednoduchý ten novej ještě není cinklej :-))

  23. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    kostelnivlajka     před 3 lety 29.10.2020 17:57 |  
    1 1

    Tak na levým křídle nějakej jamajskej sprinter, napravo další rychlonožka z turecka, pane jo..:-):-)

    • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

      vlk30 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 18:21 |  
      0 0

      Čau fábore ty ještě žiješ :-))))

      • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

        kostelnivlajka     před 3 lety 29.10.2020 18:29 |  
        1 1

        Stále v plné síle! Zdar chuligáne..:-)

        • Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

          vlk30 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 18:43 |  
          1 0

          Ja hovno nejak ochabují síly,ale to je protoze nemuzu na stadak to me nabije,takhle jsem jak chciplej spartan.

  24. Re: Bayer 04 Leverkusen: Firemní klub se stoletou tradicí

    vlk30 (přítel SN)     před 3 lety 29.10.2020 18:20 |  
    2 5

    Tak že dnes krátce, po minulých výkonech a bez podpory fans očekávám že dostaneme trojku a půjdeme od válu. Samozřejmě jakýkoliv bodový zisk by vzbudil mé pochroumané nadšení.